Dla nauki

Sudecka Zagroda Edukacyjna to centrum edukacji prowadzone przez organizację pozarządową – Stowarzyszenie Kaczawskie. Główną misją centrum edukacyjnego jest popularyzacja nauk o Ziemi oraz propagowanie wiedzy o regionie Gór i Pogórza Kaczawskiego.

Stowarzyszenie Kaczawskie działa na rzecz promocji zrównoważonego rozwoju regionu Gór i Pogórza Kaczawskiego. Jest organizacją pożytku publicznego.

Celem Stowarzyszenia jest budowanie trwałej, partnerskiej współpracy pomiędzy ludźmi, instytucjami, organizacjami i biznesem. Stowarzyszenie zajmuje się edukacją ekologiczną, promocją zrównoważonej turystyki oraz lokalnej wytwórczości (rękodzieła i produktów spożywczych).

Więcej informacji o Stowarzyszeniu Kaczawskim.

Rodzaje współpracy

Warunki współpracy

Stowarzyszenie Kaczawskie jest zainteresowane podejmowaniem współpracy z jednostkami naukowymi w ramach projektów aplikacyjno-wdrożeniowych:

  • Jako organizacja pozarządowa Stowarzyszenie może aplikować o różnorodne granty wdrożeniowe, zwłaszcza w zakresie edukacji przyrodniczej, promocji zrównoważonej turystyki i rozwoju obszarów wiejskich.
  • Stowarzyszenie może również uczestniczyć jako partner w projektach jednostek naukowych, ułatwiając prowadzenie badań społecznych czy wdrażanie projektowanych przez jednostkę naukową rozwiązań w obszarach turystyki (a zwłaszcza geo-turystyki), edukacji i popularyzacji nauk o Ziemi

Propozycje projektów współpracy

Programy edukacyjne i popularyzatorskie:

Proponowane tematy/zagadnienia:

  • popularyzacja nauk o Ziemi w formie otwartych wykładów, laboratoriów, warsztatów, warsztatów terenowych dla różnych grup wiekowych

Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:

  • doświadczona w projektowaniu, organizowaniu i prowadzeniu programów edukacyjnych kadra (geolodzy, geografowie, biolodzy)
  • udostępnianie ośrodka edukacyjnego, jego pomieszczeń, wyposażenia i zaplecza
  • udostępnianie zgromadzonej bazy publikacji zawierających przyrodnicze programy edukacyjne
  • rekrutowanie uczestników projektu

Wkład uczelni:

  • kadra naukowa współtworząca program edukacyjny i czuwająca nad poprawnością merytoryczną przedstawianych zagadnień
  • pracownicy/studenci/wolontariusze zaangażowani w przygotowywanie i prowadzenie zajęć edukacyjnych

Współpraca przy tworzeniu publikacji naukowych i popularyzatorskich:

Proponowane tematy/zagadnienia:

  • georóżnorodność i bioróżnorodność regionu Gór i Pogórza Kaczawskiego
  • edukacja przyrodnicza (w szczególności geoedukacja)
  • turystyka zrównoważona, turystyka edukacyjna i geoturystyka
  • klastry turystyczne i lokalne sieci współpracy w zakresie tworzenia wspólnej dla regionu oferty turystycznej

Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:

  • udostępnianie posiadanych statystyk w zakresie ilości turystów oraz ich pochodzenia geograficznego;
  • udostępnianie zgromadzonej wiedzy i doświadczeń w zakresie klastrowania lokalnych usług turystycznych;
  • dostęp do zgromadzonych publikacji nt. regionu Gór i Pogórza Kaczawskiego, programów edukacji przyrodniczej i in.;
  • doświadczenie w zakresie prowadzenia edukacji przyrodniczej .

Wkład uczelni:

  • kadra naukowa tworząca/współtworząca publikacje i czuwająca nad poprawnością merytoryczną przedstawianych zagadnień;
  • zapewnienie recenzji;
  • publikowanie przygotowanych materiałów lub ich elementów we własnych wydawnictwach;
  • zabieganie o publikację w czasopismach naukowych i popularnonaukowych.

Opracowywanie innowacyjnych narzędzi służących edukacji, popularyzacji nauk o Ziemi i turystyce:

Proponowane tematy/zagadnienia:

  • tworzenie i udostępnianie baz danych zasobów geologicznych regionu;
  • tworzenie programów i aplikacji ułatwiających turystom poruszanie się po regionie, zwłaszcza w temacie atrakcji geoturystycznych;
  • tworzenie modeli interaktywnych, makiet, symulacji komputerowych i wizualizacji cyfrowych przedstawiających zjawiska geologiczne;
  • tworzenie gier edukacyjnych (cyfrowych, planszowych, mieszanych)

Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:

  • kadra edukatorów wykształcona w zakresie geologii, geografii i posiadająca doświadczenie w pracy edukacyjnej z różnymi grupami odbiorców;
  • udostępnianie posiadanych danych na temat zasobów geologicznych regionu
  • pomoc w prototypowaniu projektów i zbieraniu informacji zwrotnych od użytkowników
  • udostępnianie sprzętu i pomieszczeń do udostępniania projektów
  • możliwości pozyskania grantów na realizację i wdrożenie ostatecznych projektów

Wkład uczelni:

  • zbieranie i opracowywanie danych, tworzenie baz danych;
  • przygotowywanie prototypów;
  • opracowywanie informacji zwrotnych i poprawianie błędów;
  • przekazanie części praw autorskich/możliwości użytkowania dla projektowanych rozwiązań.

Badania dotyczące ruchu turystycznego:

Proponowane tematy/zagadnienia:

  • odbiór atrakcyjności turystycznej regionu (dostępności atrakcji, różnorodności oferty itp.) wśród turystów
  • formy spędzania czasu przez turystów

Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:

  • udostępnianie posiadanych statystyk w zakresie ilości turystów oraz ich pochodzenia geograficznego;
  • gromadzenie danych – badania ankietowe wśród odwiedzających turystów

Wkład uczelni:

  • projektowanie i przeprowadzenie badań;
  • przygotowywanie ankiet;
  • nadzór nad badaniami;
  • opracowywanie statystyk i analiza wyników;
  • publikacje wyników we własnych i zewnętrznych czasopismach.

Badania społeczne związane z obszarami wiejskimi:

Proponowane tematy/zagadnienia:

  • odbiór lokalnego ruchu turystycznego i jego natężenia przez mieszkańców;
  • postrzeganie różnych kierunków rozwoju obszarów wiejskich przez społeczność (np. przemysł wydobywczy a turystyka);
  • świadomość turystycznej marki lokalnej wśród mieszkańców;
  • badania demograficzne, rozwój gospodarczy regionu i poprawa warunków życia mieszkańców

Wkład Stowarzyszenia Kaczawskiego:

  • pomoc w gromadzeniu danych: używanie własnych kanałów promocji do rozpowszechniania ankiet;
  • udostępnianie wiedzy i doświadczeń oraz kontaktów do osób, z którymi mogą być przeprowadzane wywiady i odpowiednich lokalnych instytucji.

Wkład uczelni

  • projektowanie i przeprowadzenie badań;
  • przygotowywanie ankiet;
  • nadzór nad badaniami;
  • opracowywanie statystyk i analiza wyników;
  • publikacje wyników we własnych i zewnętrznych czasopismach

Stowarzyszenie Kaczawskie może pomóc w przygotowywaniu prac dyplomowych (licencjackich, inżynierskich, magisterskich) poprzez:

  • udostępnianie zbieranych statystyk (liczba oraz statystyki geograficzne i wiekowe odwiedzających)
  • udostępnienie terenu oraz jego map i planów pod opracowania projektowe
  • pomoc kadry edukatorów w konsultacji opracowywanych programów edukacyjnych czy projektów/prototypów urządzeń edukacyjnych
  • udostępnienie (na miejscu do wglądu) zebranych publikacji z zakresu edukacji przyrodniczej, geoedukacji, geoturystyki oraz wiedzy na temat regionu Gór i Pogórza Kaczawskiego

Preferowane kierunki/dyscypliny prac:

  • geologia/geografia, a zwłaszcza tematy związane z popularyzacją nauki i edukacją
  • turystyka (a zwłaszcza geoturystyka)
  • edukacja/pedagogika, zwłaszcza w zakresie innowacyjnych pomocy dydaktycznych i programów edukacyjnych
  • architektura krajobrazu i ogrodnictwo,
  • ruralistyka i agroturystyka,
  • informatyka, a zwłaszcza geo-informatyka.

Rodzaje współpracy/wspólnych projektów:

  • tworzenie i projektowanie publikacji edukacyjnych i popularyzatorskich (książek, broszur, publikacji dla dzieci, gier, plansz edukacyjnych, terenowych tablic edukacyjnych)
  • tworzenie programów edukacyjnych (konspektów zajęć stacjonarnych i terenowych, gier terenowych, aplikacji mobilnych itp.)
  • tworzenie i prototypowanie urządzeń edukacyjnych (makiet, modeli)

Przyjmujemy studentki/studentów na realizowane przez uczelnie programy stażowe/wolontariackie lub praktyki.

czynności wykonywane podczas stażu/wolontariatu (do uzgodnienia z programem stażu/praktyk i predyspozycjami studenta):

  • współudział przy tworzeniu programów zajęć edukacyjnych dla dzieci i młodzieży popularyzujących nauki o Ziemi
  • prowadzenie zajęć edukacyjnych z zakresu geologii/geografii
  • pomoc w obsłudze turystów oraz prowadzeniu recepcji
  • pomoc w pracach związanych z bieżącymi projektami Stowarzyszenia
  • pomoc w organizacji wydarzeń edukacyjnych
  • prace ogrodnicze i związane z zagospodarowaniem terenu, opieka nad ogrodem i sadem
  • podstawowe prace biurowe

preferowane kierunki:

  • geologia, geografia, nauki przyrodnicze
  • turystyka
  • ogrodnictwo/architektura krajobrazu

zagadnienia praktyczne:

  • staż/wolontariat powinien być realizowany na podstawie umowy z uczelnią, zgodnie z wymaganiami programów stażowych/programów praktyk na danym kierunku/uczelni
  • Stowarzyszenie zapewnia opiekuna na czas praktyk, nadzór nad wykonywanymi pracami
  • Stowarzyszenie nie finansuje wynagrodzenia stażysty ani zakwaterowania, wyżywienia czy dojazdu na miejsce stażu

Przyjmujemy wizyty studyjne grup studentów (również jako element programu zajęć i praktyk terenowych) w regionie Gór i Pogórza Kaczawskiego oraz w samym obiekcie Sudeckiej Zagrody Edukacyjnej.

Tematyka wizyt:

  • georóżnorodność regionu Gór i Pogórza Kaczawskiego;
  • geoturystyka w regionie;
  • innowacyjne programy edukacyjne (zwłaszcza w zakresie geoedukacji)
  • klastry turystyczne i lokalne sieci współpracy usługodawców branży turystycznej
  • architektura: adaptacja zabytkowych budynków wiejskich
  • działania oddolne mające wpływ na rozwój regionu

Szczegółowe warunki, czas trwania, termin i tematyka spotkania do uzgodnienia.

Stowarzyszenie Kaczawskie może pomóc w organizacji spotkań/konferencji poprzez udostępnienie w pełni wyposażonej sali konferencyjnej (maksymalnie do 80 miejsc) oraz w razie potrzeby innych pomieszczeń Sudeckiej Zagrody Edukacyjnej. Dotyczy to spotkań naukowych/edukacyjnych/wykładów popularyzatorskich o charakterze niekomercyjnym, związanych z tematyką działalności Stowarzyszenia.

Kontakt

Julia Jankowska

tel. 75 617 14 68
e-mail: julia@partnerstwokaczawskie.pl